I dag skriver vi om julkort och denna härliga jultradition som är lika stark om inte starkare idag, än vad den var på 1970-talet, trots internet och alla andra kommunikationsmedel som en kan använda sig av. Vi hoppas den är här för att stanna och längtar tills vi får skicka i år igen, till alla nära och kära.
Julkort är en tradition som lever kvar sedan cirka 170 år i Sverige, USA och Europa, i DN kan vi läsa att det som först bara var en kommersiell idé blev en älskad och oerhört populär tradition – även om korten har förändrats till utseendet från och till samt att man allt som oftast även skickar via nätet och liknande. I Sverige är det många som använder motiv av Jenny Nyström från slutet av 1800-talet. I SvD kan vi vidare läsa att julkortstrenden är fortsatt stark med nästan 35 miljoner julkort som skickas om julen, de behåller alltså sin starka ställning i detta kommunikationssamhälle, trots internet och mail. Det är dessutom fler julkort än vad som skickades på 1970-talet, drygt åtta av tio föredrar dessutom att få sina julkort med posten snarare än via mail, vilket kanske inte är särskilt förvånande.
Använd julkort på rätt sätt
Men sedan finns det sämre sätt man kan bruka just julkort på, till exempel genom att hota åklagare eller trakassera, även om det verkligen får sägas höra till det ovanliga, som tur är. I GP kan vi läsa om just en kvinna som misstänks för hot mot en åklagare med bland annat ett julkort, ett julkort där hon själv är porträtterad men omgiven av mänskliga kranier och tomteluvor, en hälsning som skickades till hela 28 personer, men som enligt kvinnan skulle vara ett skämt.
Det finns färre saker som är roligare än att skicka kort som är personligt utformade, gärna via fotoframkallning, det går utmärkt att göra på qpix.se.
Så här skickar vi julhälsningen, enligt en artikel i Expressen:
- Julkort, 64 procent
- Sms, 54 procent
- Telefonsamtal, 44 procent
- Facebook, 36 procent
- Mail, 27 procent
- Instagram, 7 procent